سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفتا خلافت از راه همصحبتى به دست آید . [ و شعرى از او در این باره روایت شده است : ] اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتى چه شورایى بود که رأى دهندگان در آنجا نبودند . و اگر از راه خویشاوندى بر مدعیّان حجّت آوردى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بودند . [نهج البلاغه]
بنیاد توسعۀ روستای کارمزد بزرگ

 

  اکوتوریسم روستایی  ( طبیعت گردی )

بخشـی از مقالـه ارائـه شـده درکنفرانـس بین المللی  گردشگردی در کشور ترکیه  توسط مدیر مسئول نشریه صراط

صنعت گردشگری به عنوان یکی از عظیم ترین صنایع دنیا با بسیاری از بخش های اصلی اقتصاد جهانی ارتباط دارد و از اواسط قرن بیستم شکل دیگری از گردشگری در جهان، موسوم به طبیعت گردی پدیدار شد. بر اساس گزارش انجمن جهانی اکوتوریسم شمار گردشگران طبیعت در هر سال تا 10% در حال افزایش بوده و این امر در حالی است که طبق آمارهای موجود بیش از 60 % گردشگران دنیا را طبیعت گردها به خود اختصاص می دهند و به تاکید سازمان جهانی توریسم رشد طبیعت گردی چنان در دنیا سریع است که میتوان این قرن را قرن اکوتوریسم ( طبیعت گردی ) نامید. گردشگری روستایی در دنیای امروز یکی از بخش های مهم فعالیت های اقتصادی محسوب می گردد .  این فعالیت مهم اقتصادی از دیدگاه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بعضی آن را به عنوان بخشی از بازار گردشگری می شناسند و عده ای نیز آن را سیاستی برای توسعه روستایی قلمداد می کنند.

گردشگری روستایی نقش مهمی در توسعه روستایی پایدار دارد. کشور ما بواسطه فرهنگ و تاریخ ارزشمند خود دارای مناطق روستایی که دارای پتانسیل های چشم گیری در زمینه توسعه صنعت توریسم روستایی می باشند برخوردار است.  از اهداف مهم توسعه گردشگری روستایی می توان به اهداف اقتصادی- اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی اشاره نمود. در عین حال توسعه اکوتوریسم روستایی همواره با بروز فرصت ها و چالش هایی همراه می باشد. از شاخص ترین فرصت ها می توان به افزایش سطح درآمد و ایجاد فرصت های شغلی، کاهش قدرت نامتعادل اجتماعی، احیای فرهنگ، سنن و صنایع دستی بومی و کاهش مهاجرت نیروی کار و غیره اشاره نمود.

سوادکوه به علت ویژگی های منحصر به فرد، قرارگیری در منطقه کوهستانی و درمسیر حمل و نقل جاده ای و ریلی تهران شمال و همچنین دارا بودن آب و هوای معتدل دارای منابع آب سطحی فراوان، دریاچه، چشمه های گوارا و آبشارهای متعدد در واقع محل تلاقی دو نوع آب و هوای خشک و بیابانی (فیروزکوه) و آب و هوای معتدل و مرطوب (مازندران) می باشد نوع خاصی از آب و هوا در این منطقه بوجود آمده که جنگلی و هم کوهستانی است و در واقع در یک فصل میتوان هر چهار فصل را در یک جا دید زیرا گرمای تابستان را با خنک های زمستان و جنگل های سبز و انبوه با گونه های متنوع را در کنار کوه های سنگی پوشیده از برف می توان در یک زمان و در یک جا مشاهده نمود، چنین آب و هوایی واقعا استثنایی می باشد. کوه های صخره‌ای و بسیاری از مکان ها و چشم اندازها و جاذبه های زیبای طبیعی کنارهم قرارگرفته اند تا بتوانند تمامی خواسته‌های علاقه‌مندان و گردشگران را برآورده سازند.

لذا با توجه به پتانسیل های موجود اگر مدیریت قوی و توانمند در حوزه گردشگری در شهرستان سوادکوه شکل گیرد می توان با توسعه گردشگری حرکتی به سوی توسعه مناطق روستایی گام برداشت و یکی از راه های نجات روستاهای سوادکوه از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی توسعه گردشگری یا اکوتوریسم است .

 فرزاد فتحی  دانشجوی دوره فوق لیسانس جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری

منتشرشده در نشریه شماره 23 صراط

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 93/1/19:: 9:16 عصر     |     () نظر