سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بدانید که از جمله بلاها درویشى است و سخت‏تر از درویشى بیمارى تن ، و سخت‏تر از بیمارى تن بیمارى دل . بدانید که از نعمتها فراخى مال است و بهتر از فراخى مال ، درستى تن و بهتر از درستى تن ، دل از گناه محفوظ بودن . [نهج البلاغه]
بنیاد توسعۀ روستای کارمزد بزرگ

مـشـاهـیـرروستای کارمزد بزرگ

نگاهی اجمالی به زندگی حضرت آیت ا... ملا محمد صالحی (ره)از علمای بنام سوادکوه

حضرت آیت ا... ملاء محمد صالحی رحمت ا... علیه از شاگردان شیخ الفقها والمجتهدین حضرت آیت ا... شیخ مرتضی انصاریبه سال1241 شمسی در روستای کارمزد در خانواده ای مشهور که نیاکان شان از دانشمندان و عالمان برجسته ای بوده اند به دنیا آمد.

از آن جاکه از استعداد و هوش شگفت بهره مند بود بیش از کودگان هم سن و سالش دوره مقدماتی مکتب خانه را گذراند و سپس در دوران نوجوانی به منظور کسب فضیلت و علم وارد حوزه علمیه شد . سپس برای ادامه تحصیلات عالیه ی دینی از ایران مهاجرت کرد و در حوزه ی علمیه نجف اشرف به اندوختن علوم و ارائه اندوخته هایش به طالبین معرفت همّت گماشت . در حوزه ی علمیه نجف اشرف موفق به کسب درجه اجتهاد گردید و پس از سالها اقامت در نجف  به خاطرعشق به میهن از نجف به ایران هجرت کرد و در روستای کارمزد که در آن روزگاران کانون نشر علم و اندیشه منطقه سوادکوه بود فعالیت های گسترده و وسیع علمی و مذهبی خود را آغاز کرد و سکونت آیت ا... ملامحمد صالحی منشاء خدمات ارزشمندی در منطقه گردید. آن اندیشمند فرهیخته با همکاری دیگر علما و مشارکت مردم محل اولین مسجد جامع را در روستای کارمزد احداث کرد که به روایتی اولین مسجد ی می باشد که در سوادکوه احداث شد. هنگامی که به وعظ می پرداخت مردم را به حقیقت اندیشی و تزکیه نفس فرا می خواند و ازآنان می خواست که اتحاد و یکدلی را فراموش نکنند.

آشنایی با دردهای مردم ، فروتنی ، تقوا ، روشن بینی و دانش فراوان از او شخصیتی دوست داشتنی فراهم ساخته بود آنچه در این مرحله از زندگی این مرجع شیعه بسیار جلوه می کند شدت فروتنی و ساده زیستی اوست به گونه ای که هر چه بر موقعیت اجتماعی و مذهبی اش افزوده می شد یاد خدا نیز در وجودش فزونی می یافت . وی از اخلاقی نیکو ، نفسی کریمه و سخاوتمند بهره مند بود . از نظر همنشینی انسانی خوش محضر و با وقار و پر متانت بود.

 به سرکشی فقرا و درماندگان و سعی در رفع احتیاجات آنان اهمیت ویژه می داد . در نشر اسلام ناب محمدی تلاشی       بی وقفه داشت . مردم منطقه از دانش و تقوای ایشان بهره وافر برده اند و با دایر نمودن کلاس قرآن و آموزش طلاب در حوزه علمیه روستای کارمزد موجب رونق علوم اسلامی در بین نوجوانان و جوانان و مردم منطقه گردیده است.

این بزرگوار پس از سالها زندگی پربرکت به دلیل کهولت سن در منطقه سوادکوه دارفانی را وداع گفت . از آنجاییکه آن حضرت علاقه ایی خاص به اهل بیت داشت قبل از ارتحال وصیت نمود تا هفت سال بعد از رحلت ، استخوانهای بدنش را به عراق انتقال داده و در نجف اشرف دفن نمایند. این به آن خاطر بود که برابر قوانین کشور عراق انتقال بدن سالم متوفی به عتبات و عالیات ممنوع و فقط به استخوانهای افراد اجازه ورود و دفن می دادند.

بازماندگان پس از 7 سال برای انجام وصیت اش با اجازه حاکم شرع مبادرت به نبش قبر کردند که پس از بیرون آوردن بدن مطهرش ، در کمال شگفتی مشاهده کردند که تمامی بدن ، حتی کفن اش سالم است و روی محاسن او همچون شبنم بهاری ، قطره های زلال آب و جود دارد .

 با این باور که مرزبانان عراق گفته های آنان را مبنی بر اینکه هفت سال از رحلت این عالم ربانی می گذرد باور خواهند کرد به همراه جنازه رهسپار عراق شدند اما متاسفانه مأمورین مرز عراق واقعیت امر را نپذیرفته و از ورود پیکر پاکش جهت دفن در نجف اشرف ممانت بعمل اوردند . ناچاراً با یکی از علمای منطقه تماس حاصل و آن عالم دانا ضمن سرزنش ممانعت کنندگان ، از جایگاهی که این مجتهد فرهیخته نزد پرورگار دارد قبطه خورده و بیان داشت باید برای این عالم جلیل القدر بنای یاد بود در منطقه احداث گردد تا موجب خیر و برکت باشد . درنهایت پیکر پاک آیت ا... صالحی کارمزدی به شهر مقدس قم منتقل و در جوار حضرت فاطمه معصومه (س) دفن گردیده است .   روحش شاد و راهش پر رهروباد .

        تهیه و تنظیم : جلیل صالحی      ویرایش : اکبر خاوری نژاد

منتشرشده در نشریه شماره 19 صراط


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 91/9/19:: 10:34 عصر     |     () نظر

 

اولین نشست اعضای بنیاد توسعه روستای کارمزد بزرگ برگزارگردید.

این نشست در عصر تاسوعا با حضور افراد ذیل در محل سقانفار(سقاتالار) روستای کارمزد بزرگ برگزار گردید که پس از بحث و تبادل نظر موارد ذیل به تصویب رسید.

اعضای بنیاد توسعه روستای کارمزد بزرگ سوادکوه


1-. دکتر فیاض روزگرد  2- دکتر احمدعلی آبین  3- بهنام فتحی  4- جلیل صالحی  5- بیت الله فتحی 6  امیرحسین کاظمی 7- بهروز حسنی  8- حسین آذرگون  9- رضا عالیشاء  10-  روح الله حسنی   11-  محمدرضا اکبری    12- مهندس حمزه آهنگری   13-  مهندس سجاد ذاکری  14- حمید کاظمی  15مهندس یدالله پالایی  16- حسینعلی آذرسا  17- مهندس ذبیع الله کاظمی 18-  مهندس علی آذریان  19-  الله کرم عزیزی  20-  مهرداد بهزادی  21- سرهنگ محمدرضا مسکینی 22 -  نعمت الله جوانمود

و آقایان : 1-  اردلان فتحی از شورای اسلامی  2-  فرزاد فتحی از کانون فرهنگی صراط  3-  بهمن فتحی از مراسمات جشن عروسی 4- مرتضی قدمی از پایگاه مقاومت  5- صادق اروانه از صندوق باقی الصالحات 6- مجتبی بدخشان از دهیاری  7- صداقت موسی نژاد از شورای ورزشی  7- معصومه عالیشاء از بسیج خواهران

مصوبات :

1-.نام  این تشکل به عنوان « بنیاد توسعه روستای کارمزد بزرگ سوادکوه» به تصویب رسید.


2-  مقرر گردید یک روحانی و 2 نفر پیرمرد از مسجد صاحب الزمان ، یک روحانی و 4 پیرمرد از مسجد جامع و یک روحانی و 2 نفر پیرمرد ازحسینیه امام زاده حسن توسط هیئت امناء مربوطه به بنیاد توسعه به عنوان عضو  معرفی شوند.

3-  عضویت اعضای جدید حسب تشخیص و تصویب اکثریت اعضاء هیات موئسس بلاع مانع است .

4-  مقرر گردید پیش نویس اساسنامه بنیاد تا جلسه بعدی تهیه گردد.

5-  مقررگردید جلسه بعدی عصر روز اربعین امام حسین (ع) در حسینیه اعظم روستای کارمزد برگزار گردد.


 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 91/9/8:: 11:5 عصر     |     () نظر

دکترسید ناصر عمادی

درجمع مردم روستای کارمزد

بنام خدایی که محبت و عشق را در نام حسین (ع) معنا نمود.

روز پنجشنبه 2/9/91 به دعوت آقای فرزاد فتحی که از دوستان قدیمی و از جانبازان جنگ میباشند برای معاینه و درمان بیماران با مشکلات پوستی به روستای کارمزد از توابع منطقه سوادکوه رفتم. قبل از حرکت به سمت کارمزد بعلت شکستگی دنده قفسه سینه درد شدیدی را در قفسه سینه سمت راست حس میکردم که رانندگی را برایم مشکل میکرد اما حقیقتا شوق دیدار بیمارانی  که در انتظارم بودند، درد را برایم اندک نمود و تصمیم گرفتم حرکت کنم. ماجرای رفتنم به کارمزد با شکستگی دنده قفسه سینه، یادآور روزی بود که در سال 2009 در شهر آکرا از کشور آفریقایی غنا دچار بیماری مالاریا شده بودم و در حالیکه به شدت تب داشتم و بیمار بودم تصمیم گرفتم با همان حال برای حضور در کمپ پزشکی که از هفته قبل هماهنگ شده بود مهیا شوم. فراموش نمیکنم اگر چه به شدت نگران بیماری مالاریا در یک کشور غریب و آفریقایی بودم اما یک نیروی درونی به من میگفت( بچه بازی در نیار، مرد هستی  کارت را انجام بده) بعد بازگشت از کمپ پزشکی احساس رضایت و بهبودی میکردم که با همه مشکلات جسمی توانستم بعنوان پزشک ایرانی برای نام کشورم حضور فعال داشته باشم. زیرا همیشه حس میکنم در کار خیر که بخصوص برای مردم نیازمند باشد. خدای بزرگ بزرگترین نگهبان و حافظ ما هست.


ساعت 10 صبح ازساری با همان درد وضو گرفته و تنهایی راه افتادم  در مسیر طولانی و کوهستانی به کارمزد با تابلوی قرمز زیبایی مواجه شدم که بر آن نوشته شده بود به دهکده زیبای کارمزد خوش آمدید. راستش بعد از دیدن این تابلو که در فاصله 20 کیلومتری از شهر پل سفید در دل کوهستان بود بسیار خوشحال شدم زیرا واضح بود که مردم ساکن این روستا شوق و ذوقی دارند که در روستاهای دیگر ندیده بودم. این شاید چهلمین روستا در استان مازندران بود که برای ویزیت رایگان بیماران میرفتم. تابلوی بزرگ با طراحی زیبا و مهمتر از همه کلمه دهکده یعنی همت بلند مردم آن.


 تعداد 80 بیمار را در مرکز بهداشت کارمزد معاینه نموده و سپس ساعتی را در منزل آقا فرزاد استراحت نموده  تا شب که با حضور در مراسم نماز جماعت و مراسم سوگواری امام حسین (ع) دقایقی را برای جماعت بزرگی که در حسینیه حضور یافتند از حضورم در آفریقا و نام حسین و اهمیت نماز و بیماری شایع روستایشان سخن گفتم. در مطالب کوتاهی به همه جوانان کارمزدی عرض کردم کسب علم و عمل صالح در خدمت به همه انسانهای نیازمند بزرگترین و با ارزشترین خدمت به دین و مملکت و اساسی ترین راه روش برای حفظ نام حسین (ع) توسط ما شیعیان میباشد. وحدت و یکپارچگی مردم این روستا چشمگیر بود. بطوریکه حتی خودم از این یکرنگی و یکدلی مردم احساس قدرت میکردم. بهرحال روز و شب خوبی بود که در تاریخ صفحات عمر ما از روستای کارمزد نوشته شد. اگر خواننده این مطلب هستید به وب سایت کارمزد آقای خادمی و نشریه صراط این روستا نگاهی داشته تا بیشتر از حال و هوای این دهکده مطلع شوید مهمتر اینکه حتما در یک روز تابستانی از این روستا دیدار نمایید تا در بلندای کوه با اصالت و بزرگی انسانهای این دیار آشنا شوید.

انصاف نیست یادی از رزمنده دوران دفاع مقس و برادر شهید و دوست عزیز و با صفایم جناب آقای دکتر امیر کریمی نکنم  اگر چه آدم یک دنده و کله شقی است اما  هر زمان اگر غم و غصه ای بر دل و جسم ما بود او بود که با جان و دل،  گوش ، چشم و زبان میشد تا از آن بکاهد و ما را همچنان پرنشاط و نیرو حفظ نماید. دوست خوب هم نعمتی است که ما بسیار داریم  وخدا را برای این نعمت همیشه شکر گزاریم. این را از این جهت گفتم که شب قبل رفتنم به روستای کارمزد با ایشان تماس گرفتم و ازمشکل جسمی ام گفتم که ایشان مثل همیشه به من میگفت مرگ و میری در کار نیست برو به امید خدا.    


مطلب آخر هم اینکه هفته گذشته با جناب دکتر جلیلی (معاون آموزشی دانشگاه تهران) و دکتر نمازی و دکتر پارسا برای مشکلات محل خدمتم در بیمارستان بهارلو صحبت کردم  و همچنان در انتظار ملاقات خانم دکتر نیری (رئیس دانشکده پزشکی) هستم تا انشالله در دانشگاه تهران زنده بمانیم و خدمتگزار مردم کشورمان. 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 91/9/8:: 10:23 عصر     |     () نظر