سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از جاهل انتقاد مکن، که دشمنت می دارد، و از عاقل انتقاد کن، که دوستت می دارد . [امام علی علیه السلام]
بنیاد توسعۀ روستای کارمزد بزرگ

مشاهیر کارمزد (مرحوم احمد صالحی )

درششم آبان سال 1309 در روستای کارمزد کودکی از بیت شریف مرحوم شیخ مهدی صالحی پا بر گهواره زمین نهاد که بخش اعظم عمر گرانمایه خود را در راه خدمت به مردم این روستای صرف کرده است. اوکسی نبود جز زنده یاد احمد صالحی. پدر وی . شیخ مهدی که توفیق حضور در حوزه نجف پیدا کرد و در آنجا دروس حورزه را فرا می گرفت درهمانجا ازدواج نمود . احمد کودکی خود را دربیت پدری  عالم و  در دامن مادری مومن  از نسل عرب سپری نمود ه است و سپس با ایده ها ئی والا به سوی تحصیل علم و دانش گام برداشت. ایشان اولین فردی از روستا بودند که دارای تحصیلات دانشگاهی بودند. بخش اعظمی از عمرایشان صرف تعلیم وتربیت شاگردانی شد که اکنون در داخل وخارج از کشور مشغول خدمت رسانی هستند. این روشنفکر با خلاقیت و ایده هایی متفاوت ، تمامی دوران زندگی خود را در راه خدمت به مردم روستا و سوق زندگی آنها به سوی یک زندگی مدرن صرف کرده است. به نحوی که کمتر کسی است که خدمات ارزند? ایشان را به یاد نداشته باشد.   موارد زیر بخشی از خدمات ارزنده ای است که ایشان با هزینه شخصی و کمک اهالی به انجام رسانیده اند:     1- احداث مدرسه در روستا 2- ساماندهی و احداث منابع بهداشتی آب برای چشمه های سرگردان محل 3- احداث جاده در مناطق مختلف روستا 4- راه اندازای سیستم روشنائی برای معابر محل با استفاده از فانوسهای نفتی 5- احداث سرویس های بهداشتی در طول راه ها 6-  احداث کوره های آجرپزی و اهداء آجرها به اهالی 7- اشتغال زایی برای ساکنین و دانش آموزان روستا به منظور کمک مالی و هدایت استعدادها ( برای دانش آموزان در فصل تابستان)  8-  سنگفرش نمودن کوچه ها برای تسهیل عبور و مرور و...

سرانجام در سن 76 سالگی روز سیزدهم تیر ماه سال 85 در اثر سانحه اتومبیل دفتر حیات این مرد خدوم بسته می شود به سوی جایگاه ابدیت سفر می کند. سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز        مرده آن است که نامش به نکوئی نبرند.

روحش شاد و یادش گرامی  تهیه و تنظم : احمدعلی آبین   ویرایش: سردبیر


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 90/8/28:: 8:56 عصر     |     () نظر

کد خبر : 89072910274339     سرویس : شبستان مازندران     زمان : 10:27   پنجشنبه    29 مهر 1389 

     

 

 

گفتگوی چهره به چهره باموضوع تربیت بدنی دراسلام در کانون صراط سوادکوه

 

 

 

 

 

 

استان ها: مدیر مسئول کانون صراط سوادکوه، از برگزاری گفتگوی چهرهچهره با موضوع تربیت بدنی در اسلام به مناسبت دهه کرامت در این کانون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از سوادکوه، فرزاد فتحی، مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری صراط مسجد جامع کارمزد سوادکوه، شب گذشته در مراسم جشن ولادت امام امامرضا (ع) در این کانون، درباره میزان بهره مندی از فضای حاکم بر جامعه برای گسترش معارف ولایی و رضوی در میان اقشار مختلف جامعه، گفت: همسو با رویکرد جامعه جهانی و غرب که خوب و بد بودن امری را به نظر مردم مشروط می کند، می توان از پویایی معنوی جامعه استفاده بهینه را برای تغییر عقاید مردم کرد چراکه غرب می کوشد از طریق ابزارهای رسانه ای ضدارزش ها را جایگزین ارزش های اسلامی کند.

وی ادامه داد: فضای کنونی و دل های آماده مردم فضای لازم را برای سوق دهی آنها به سوی ارزش های فرهنگی مذهبی ایجاد کرده است و آنچنانکه در مقایسه با سایر کشورهای دیگر و مردم آن به دلیل علاقه و اهتمام بیشتر به اهل بیت(ع) و همچنین بزرگداشت دهه کرامت در مقابله با جنگ نرم نقش به سزایی دارد.

فتحی تصریح کرد: تحولات فرهنگی برپایه ارزش های دینی مذهبی در جامعه نیازمند عزمی همگانی است و به دستگاهی خاص محدود نمی شود، بنابراین باید دستگاه های تاثیرگذار با مشارکت یکدیگر وارد میدان عمل شده و متناسب با آمادگی فطری مردم خدا و دین ناب را به عرصه زندگی مردم بکشانند.

مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری صراط سوادکوه با اشاره به اهمیت دهه کرامت، اظهار داشت: با برپایی نمایشگاه های فرهنگی و دستاوردهای دینی، ایجاد بانک اطلاعات دینی، اعزام سخنرانان برای تبیین نقش اهل بیت (ع) در تعالی و سعادت بشر به مدارس و دانشگاه ها، می توان جوانان را در پیروی از سیره ائمه هدی (ع) به ویژه حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع ) تشویق کرد.

وی خاطرنشان کرد: دهه کرامت فرصت مناسبی برای نشر معارف دینی است و متولیان فرهنگی و دینی می توانند با انجام کارهای فرهنگی از این فرصت در هدایت و اتصال جوانان با منادیان وحی کمال استفاده را در ارتقاء بینش دینی جوانان بهره جست.

فتحی در پایان ابراز داشت: برگزاری جشن میلاد حضرت معصومه (س) و اهداء جوایز به بانوانی که اسمشان معصومه است، اعزام 80 نفر از خواهران کانون و خانه نور به مشهد مقدس همزمان با ولادت حضرت معصومه (س)، مراسم انس با قرآن و مولودی خوانی به مناسبت ولادت امام رضا(ع) ، گفتگو چهره به چهره با موضوع تربیت بدنی در اسلام از جمله برنامه های شاخص کانون فرهنگی و هنری صراط مسجد جامع کارمزد سوادکوه در دهه کرامت بود که امیدواریم در ارتقاء باورهای دینی آحاد مردم جامعه با برگزاری این برنامه ها در تبیین صحیح دهه کرامت و بزرگداشت مناسبت های مذهبی نقش موثری ایفاء کرده باشیم.

پایان پیام/

 

 

 

 


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 90/8/27:: 8:15 عصر     |     () نظر

 مشاهیر کارمزد ( مرحوم ملاء هادی اکبری رحمت الله علیه )

درروستای کارمزد عالمان بزرگ وصاحب نامی بودند که بعضی ازآنها به درجه اجتهاد رسیدند مثل مرحوم ملاء کاظم و.... وبعضی هم در سطوح پائین تر که منشاء خدمات ارزشمندی برای اهالی محل وروستاهای همجواربودند از جمله آنان مرحوم ملاء  هادی اکبری بود که دراین شماره به خلاصه ای از خدمات ایشان اشاره می کنیم.

وی در سال1301 درروستای کارمزد از دامن مادری پاک و مذهبی متولد شد و در بیت مرحوم ملا هانی پدربزرگوارش پرورش یافت مرحوم ملاء هادی در طول عمر با برکت خود ضمن شغل باغ داری ، دامداری وآسیاب بانی خدماتی به شرح ذیل به اهالی روستای کارمزد و روستا های حومه ارائه می داد.

1- درمان همه نوع سوختگی به واسطه آتش به طوری که اثری از سوختگی باقی نمی ماند

2- ختنه کردن تمای نوزادان روستای کارمزد ، ممشی، لیندو...

3- کشیدن دندان ، تزریقات، درمان وپانسمان زخمهای افراد حادثه دیده

4-درمان بیماران  که گر فتار ترس اضطراب، افسرد گی و... بودند

5- حضور مداوم بالای سر هر مریضی که در حال احتضار بودند وکفن نمودن میت

6- تلاوت قرآن در هر مراسمی   و همچنین  آموزش قرآن در روستای کارمزد و ممشی

7- خطاطی درب تاریخی امام زاده حسن  کارمزد و همچنین درب قدیمی امام زاده عبدالحق زیرآب

8- کارگردانی گروه تعزیه خوانی ،آموزش مداحی  وتعزیه خوانی

9- مشارکت و مدیریت تمامی فعالیهای اجتماعی ، فرهنگی و عمرانی روستا

10- تربیت و پرورش فرزندان خود که هرکدام به طریقی منشاء خدمات برای اهالی می باشند

این موارد بخشی از خدمات مرحوم ملاء هادی اکبری بود که به اطلاع رسید . وی تا واپسین روزهای زندگی، ارتباط نزدیکش بامردم قطع نشد   و سرانجام درسال 1379 به رحمت حق پیوست وپیکرش در گلزار امام زاده حسن به خاک سپرده شد. روحش شادباد.نامش ماندگار .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 90/8/17:: 8:34 صبح     |     () نظر

 وجـه تسمیه روستای کارمـزد به روایتی دیگر

در شماره 4 نشریه صراط وجه تسمیه روستای کارمزد توسط برادر  نعمت ا... جوانمرد منعکس شد . امّا روایتی دیگر از نام کارمزد وجود دارد که به اختصار به اطلاع می رسد

کارمزد : بنا بر روایتی ، فردی تحت حمایت کمپانی ایی با تعداد کارگر و زیر دست در پائین روستا مشغول کار حفاری و خاکبرداری می شوند البته این کارگرها دارای مزد مشخص و معین بودند در حین کار ، کارگران یک کوزه با سکه و جواهرات پیدا می کنند و سکه ها را تقسم می کنند . این به گوش رئیس کارگران می رسد و او آنها را توبیخ   می کند و سکه ها را از آنها می گیرد و به آنها می گوید شما کارتان را می کنید و مزد   می گیرید هر چه بدست آمد مربوط به کمپانی است. ازآنجا این مطلب که کارکن و مزد گیر بر سرزبانها می افتد تا این که اسم محل می شود کارمزد در سابق یک محلّه نبود مردم درقسمتهای مختلف زندگی می کردند .


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 90/8/17:: 8:30 صبح     |     () نظر

سلام دوستان

در نظر است بنیاد توسعه روستای کارمزد در قالب یک تشکل مردم نهاد تاسیس گردد.

با زیرمجموعه های : کمیته فرهنگی - کمیته عمرانی - کمیته اقتصادی و گردشگردی - کمیته ورزشی - کمیته محیط زیست.

همچنین برنامه گفتگوی چهره به چهره محرم امسال پیرامون همین موضوع خواهد بود لذا خواهشمند است نقطه نظرات و پشنهادات خود را ارائه فرمائید و جهت عضویت در این بنیادمردم نهاد ثبت نام فرمائید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط بنیاد توسعه کارمزد 90/8/14:: 10:11 عصر     |     () نظر